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What is the reason for the first -class brand?Shuichi Yoshida speaks [Part 2] | Kadbun

interview

interview、文=田中敏恵 写真=ホンゴユウジ

『悪人』『怒り』『国宝』――数多の賞を受賞し、世界的にも注目を集める吉田修一。芥川賞受賞から20年にわたり広告で描いてきた、単行本未収録のLuxurious work collectionが本書『ブランド』だ。エプソン、エルメス、大塚製薬、サントリー、JCB、ティファニー、日産、パナソニック……錚々たる企業の依頼で描いてきた小説、紀行、エッセイを集めた本作に込められた思いとは? ※本記事は単行本『ブランド』に収録されているinterviewを再構成したものです。>>一流ブランドの由縁とは? 吉田修一が語る【前編】

What Shuichi Yoshida has since his debut


――The male writer, like Hermes Puy Forma's silver foodware and Tiffany's jewelry, it is also characterized by the fact that it is written in a world that is not a macho.I think that's like Yoshida's personality.

吉田修一(以下吉田):ジェンダーやセクシャリティーのことは置いておいたとしても、昔から変な男の子っぽさは無いですからね。


――フラットなんだと思います。デビュー作である『最後の息子』(※注㈮)も、新宿二丁目で働くバーのママ・閻魔えんまちゃんと同棲している僕の話であるところから、ジェンダーに対してフラットでした。男っぽいとか女らしいとかじゃないところで人を見てるところがある。そういう視点がクライアントが求めている作家像に合うところがあるんじゃないかなと思うんですよね。

吉田:田中さんとはジェンダーがまたがっているところでもやらせてもらっていますよね。本書収録のティファニーの企画(※注㈯)でも男の子同士でジュエリーを買う場面がありました。


--yes.

吉田:ふたりでジュエリーを買う話でしたが、最初、難色を示されるかと思ったら、逆に評判が良かった。その打ち上げかなにかだったと思うのですが、田中さんが「もしかしたら、いつかティファニーで男の子同士のエンゲージリングみたいなのが出来るかも」とおっしゃったんです。5年以上も前です。もちろんその意見が直接届いたわけではないと思いますが、その後ティファニーが同性向けのラインを打ち出したじゃないですか。ああいうのは面白いですよね。


――In the advertising series, you also won the Asahi award ( * Note).Speaking of jewelry during the holiday season, there is a place like a woman's year -end financial statements.There are quite a lot of things that I thought, such as having a man write a novel, thinking about entering a woman's dream, and a Childuple of men came out.In that sense, this book is a flatness that Mr. Yoshida has, and the "what is it?"It seems to be a book with a unique standing position that symbolizes what you have from that time.



Moment to shine everyday


――I think it's very easy to get something moderate in this era.But on the Childntrary, it is difficult to find and enjoy something good from the bottom of your heart.You can easily get word -of -mouth with the diversification of media, which is the leading media.The number of weird things may have been reduced, but on the Childntrary, it seems difficult to find something "I really wanted this".In other words, I don't think there is a lot of opportunities that seem really fun.The people who appear in this novel feel like they know their own "really fun."You're having a birthday like "it's the best".

吉田:たしかに、そうかもしれませんね。誰かに見せたい幸せじゃなくて、誰にも見られなくていい幸せ。


――If you go to a cafe with a girl I met for the first time in a long time and say, "It's close," I think it's fun to say, "Good. It's always far away."( * Note ㈷)

吉田:外連味というか、普段の小説だとなかなか書かないようなフレーズをわりと恥ずかしげもなく書いてますよね。


――Is you know the best person, and at the same time, you know your most fun things.So, I wrote those people because Yoshida knew it.

吉田:たしかに。そういう人たちには恵まれているかもしれない。


――I can write because people who know their pleasure are around and meet a lot in such scenes.I guess this kind of project is a description that is difficult to put out with "bad guys".Writing the scene with a shining scene, each person wants to give time with the brand.In other words, it's a very important moment, so it's in it.

吉田:本当にそうかもしれないですね。惜しげもなく、手放しで幸せな瞬間を書いてますからね。たとえば、森山大道さんのことを書いてるじゃないですか(※注㉂)。手放しでこんなに人を褒めるとか、好きだと表現する文章というのはそうそう書かない。こういう、普段ならなかなか書かない描写が入っているんですよね。で、今話をしていて「そうか」と思ったんですが、やはりブランドはそんな幸せな一瞬のために存在するものだと思うんですよ。


--is that so.

吉田:日常の幸せというか、それを輝かせるために存在するものが一流のブランドなんですよ。ということは、やっぱり今回の企画、この本は、一流のブランドが私たちに与えてくれる一瞬をちゃんと書けているのかもしれないですね。


--is not it.

吉田:まさにブランドってそれを象徴しているんだと思うんです。なんでもいいんですよ、すごく楽しくて、「あー今日は本当にいい夜だったな」という会食があったとして、その時のグラスがサンルイっていうだけで、何かが加わるんです。


--very.

吉田:デートに行きました。その時に着ていたりつけてたりするものがティファニーだったりエルメスだったりする。もちろんそうじゃなくてもいいんだけど、そうだった時のその瞬間に自分のことがいつもよりもっと好きになる。


――The shine of a moment, you want to put it in a jewelry box, important and important.It is a joyless joy.

吉田:そうなんですよ。下心の無い喜びなんですよ。遊んでる子どもたちが楽しそうに見えるのって、楽しいところを誰かに見てほしいわけじゃない。自分が楽しいから楽しい。でも大人って楽しんでるところを誰かに伝えたいし見てほしいのがあるじゃないですか。


――Speaking, there are many situations that pretend to be fun but not fun.If you are tired of that, you can see how valuable the moment you are happy to be.Also, if you are in the pressure that SNS is mature and you have to send it to everyone, I think some people may be worried that their values and esthetic eyes are OK.I think this book says that it doesn't have to be so, it can be different, there is a glitter of each.

吉田:そうですね、そのすべてがハッピーエンドってわけじゃないですしね。


――I feel very diverse like a glittering drawer.

吉田:だからさっきの、パークハイアット「を」じゃなくて、パークハイアット「で」もそうですけど、「じゃなくてもいい」っていうものを書かせてくれるんですよね。パークハイアット「を」書かなくていいっていうのは、パークハイアットでなくていいから、「ホテルという空間の素晴らしさを」書いてほしいということだと思うんです。一流ブランドというのはその辺を楽しむことなんだと思うんです。


Brand author Osamu Yoshida Price: 1,760 yen (1,600 yen + tax) Release date: July 30, 2021


Luxurious work collection


――小説をレストランでたとえると、『悪人』を含め、ここ10年の吉田修一作品にはステーキのようなメインディッシュが多かったように思うんです。けれどここにあるものはメインではなく前菜のような存在。一方、ここ数年、前菜が10品ぐらい来て、それからメインというようなスタイルのレストランが注目されています。それは多分、そのほうが食材やテクニックをいろいろ使えるからだと思うんです。

吉田:なるほど。


――In that sense, I thought that it was a book that showed various techniques of writer Shuichi Yoshida, like a restaurant that has been a hot topic here.

吉田:吉田修一前菜集。


--yes.オーセンティックなフレンチですと冷たい前菜、温かい前菜、メイン、デザートみたいな4、5品で終わりますが、ずっと小さい面白いプレゼンテーションがたくさんあって、最後のメインとなるような……。ここ10年以上、吉田修一はほぼメインしか作ってない。魚だったり甲殻類だったり肉だったりジビエだったりするかもしれないけど、ほぼほぼメインだったんです。だけど『ブランド』は、世界中の気鋭のシェフが採用している、前菜のプレゼンテーションがいくつもあるスタイルによって、シェフの腕とテクの幅の広さみたいなのがいくつも散見できます。

吉田:だとしたら、この吉田修一前菜集を読んでいただいたあと、ぜひ『犯罪小説集』や『国宝』のようなメインを読んでいただきたいですね。実はこの本にある物語の中から、それこそメインな作品に発展していってるものも結構あるんですよ。


――It's luxurious to have such a long -term work in one book, which includes works from 2004 to 2021, and it's not a Noh hawk, but it seems that many hidden nails are out.However, it's very luxurious.There was a story that brands offer luxurious stories and time, not luxurious things, but I think this book is exactly that.

吉田:ありがとうございます。この本を読んでいただいた読者の方が、「そういえば、私にもこういう幸せな瞬間があったな」なんて、ふと何かを思い出してもらえたりすると、本当に嬉しいですね。


Shuichi Yoshida (left) and interviewer Toshie Tanaka (right)


* Note ㈮ Debut short edit published in 1999.In the 1997, the title work of the Bunkai Rookie Award was reChildrded.* Note ㈯ “Tiffany 2012” included in “Brand”.In 2014, he announced a Childllaboration novel with Mitsuyo Kakuda.* Note ㉀ A series of “Happy weekends with Tiffany” series.In 2012, we received the Asahi Advertising Awards Category Award.* Note ㈷ “Brand” reChildrded “Tokyo Bay Scenery 202 ×”.Later of the Tokyo Bay Bay Scenery published in 2003 written in a tie -up with Nissan Motor.* Note ㉂ Described in "B Bar Marunouchi" in "THE BAR".

Introduction of the work



Brand author Osamu Yoshida Price: 1,760 yen (1,600 yen + tax) Release date: July 30, 2021詳細:https://www.Kakugawa River.Child.Click here for JP/Product/322012000535/Amazon page


Shuichi Yoshida

1968年長崎県生まれ。97年「最後の息子」で文學界新人賞を受賞し作家デビュー。2002年『パレード』で山本周五郎賞、同年「パーク・ライフ」で芥川賞を受賞。07年『悪人』で毎日出版文化賞、大佛次郎賞、10年『横道世之介』で柴田錬三郎賞、19年『国宝』で芸術選奨文部科学大臣賞、中央公論文芸賞を受賞。著書に『ルウ』『怒り』『女たちは二度遊ぶ』『犯罪小説集』『逃亡小説集』『湖の女たち』など多数。

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